fredag 23 mars 2012

Metro 2033

Med viss risk för att vara partisk vill jag kalla onsdagens hallickträff för en mycket lyckad tillställning, men tyvärr med bara 2/3 av styrkan på plats (tankarna går bland annat till RPS som nu har ett hermetiskt tok-testat färskt system att fånga bus med). Undertecknad tackar för dryckjomen och omtanken inför stundande och möjligen pågående midlife crisis (har googlat på MTB-siter idag också...).

Vi som läst ut Metro var överens om att den började relativt molande och enahanda, växte efter halvtid  och kulminerade i en oväntad och fängslande upplösning. Måhända helt efter författarens dramaturgiska intentioner? Gluchvskij lyckades i alla fall få fyra av fyra lektyrhallickar att sjunka ner i monotoni och leda under de första 160 sidorna...

Herr Lindahl framkastade för övrigt en tanke att pratigheten i boken - de myckna dialogerna - kan sägas vara ett signum för den ryska litteraturen. Minns jag rätt gav vi andra honom preliminärt rätt på den punkten.

Kan boken jämföras med Vägen? Christofer, Johan och Gabriel var eniga i att den jämförelsen var i så fall djupt orättvis mot McCarthy, men Tobias - som anlände efter diskussionen avslutats - såg det annorlunda. Kan det finnas en gnutta grupptryck i gänget? Skall vi ta med i förväg skrivna betyg och se om betygen spretar mer då? Faktum är att en av våra "stadgar" förespråkar detta:

"Rekommendation: Direkt efter avslutad läsning, sätt ett betyg på boken som du har med dig inför nästa träff. "

Betygen hos oss som var på plats och hade läst hela boken (finns också inlagda i betygssammanställningen):

Gabriel 5
Tobias 8
Johan 6

Och som sig bör 2012 stundar nu äntligen sessioner med Strindberg i läsfotöljen! Ett litet problem: i skrivande stund är boken tillfälligt slut på både Adlibris och Bokus....

tisdag 21 februari 2012

Tillrättalägganden

Ligger nerbäddad med flunsa så det blir återfall till kortfattad summering:

Johan: 7
Gabriel: 6
Pepe: 6
Tobias: 6
Jocke: 8

måndag 2 januari 2012

Pannkaka på Enoteket

Jaha, då vet vi att Enoteket inte är något för lektyrhallickarna. Fyra hallickar (Jocke, Tobias, Christofer, Johan) kämpade oss igenom tag-jakter, vinklippkortsköpsköande, matbeställningsköande och reklamera-fem-droppar-vin-för-80-kronor-för-att-sedan-bli-hänvisad-till-en-annan-kö-köande. Visserligen gick undertecknad 50 bagare plus genom att få hem någon annans borttappade vinkort, men det var ett klent plåster. Vi är inte ensamma i vår kritik. Jag har hört flera som haft liknande erfarenheter och intryck.

Nåväl. Så småningom satt vi med både dryck och mat framför oss och kunde sålunda ägna oss åt litteraturdissekering. Båten föll alla i smaken. Alla var överens om att novellsamlingens inledning var oerhört stark. Den första, om skribenten Nam med idétorka och krigsärrad fader på besök, tycktes de flesta hålla som sin "favorit". Den avslutande novellen "Båten", skildrande vietnamesiska båtflyktingars umbäranden hade vi däremot lite olika uppfattningar om. Några höll den för samlingens svagaste, andra som en väldigt stark avslutning.

Betygen föll som följer:
Johan 8
Christofer 7
Jocke 7
Tobias 7
Gabriel 7 (telefonröst från Östgötapendeln)

Johan hade fått i uppgift att välja nästa bok. Det blev Tillrättalägganden av Jonathan Franzen. Valet verkade falla alla i smaken, även om Matthias tyvärr inte kunde göra sin röst hörd. Hoppas det funkar Peppe. Gabriel hade börjat läsa boken i våras men halvvägs lagt den åt sidan. Ett gott tecken...?

Tillrättalägganden, med sina dryga 537 välfyllda sidor blir något att bita i. Vi sa att vi behöver hela januari på oss. Datumkoll via Bokat.se har skickats ut...

måndag 26 december 2011

Uppkast till "stadgar"

- Bokval går till genom att en person väljer en bok till nästkommande gång. Vi har redan lottat vem som väljer när, så förbered gärna en bok till att föreslå till nästkommande gång.
- Den som har valt bok, leder diskussionen kring boken
- Rekommendation: Direkt efter avslutad läsning, sätt ett betyg på boken som du har med dig inför nästa träff.
- Vi använder oss bla av nedanstående punkter att hänga upp diskussionen kring:

FÖRSLAG TILL DISKUSSIONSPUNKTER:
- Vi inleder med en brainstorm laget runt
- Kort om handling
- Vad vill författaren behandla
- Vad är författarens budskap
- Personer: Huvudpersoner, bi- personer, relationer dem emellan, personlighet
- Vem berättar
- Tiden, när utspelas dessa, hur lång är roman- tiden, ett skeende eller tillbakablickar, framåtblickar
- Natur och miljöbeskrivning
- Språk och stil
- Personligt betyg
- Hur påverkar boken dig
- Hur uppfattas slutet?
- Hur var läsupplevelsen?

torsdag 1 december 2011

Litterär supé hos Lindahls

En rackarns trevlig hemmakväll på St Johannesgatan 73, med den färskt fyllda Hr Lindahl himself som värd. Vi saknade Tobias men lyckades ändå moffa i oss all chiligryta.
Som vår sed tycks bjuda vandrade vi som katten runt den heta litterära grytan och gjorde istället en ganska djup dykning ner i 80-talsmusiken (som vi alla vet lyftes upp av Limahl och King Diamond).
Väl inne på kvällens huvudtema visade det sig att det var en blandad kompott - två hade läst rätt bok, en hade nästan läst rätt bok och två hade börjat i rätt bok men lagt av. Johan och Christofer (som läst Drömfakulteten av Sara Stridsberg - hela) gav höga betyg - 7 respektive 9. Språket, metaforerna, parallellerna till Oates Blonde ja det fanns en hel del vi gillade med boken.
Men så mycket kunde alltså inte gruppen diskutera den, utan desto mer vreds och vändes på själva Manifestet. Menade Solanas vad hon skrev? Hur sjuk var hon? Hur mycket sanning ligger det i Manifestet?
Vi diskuterade också om vi skulle införa lite nya "stadgar" i klubben. En förändring sker redan inför nästa träff. Då kommer Johan att i förväg ha valt NÄSTA periods bok. Kan bli chick lit - men det kan också bli något helt oväntat...

Puss och kram

lördag 29 oktober 2011

tisdag 18 oktober 2011

Summering av de första två årens lektyrstudier

Så här har betygen fallit hittills. De första böckernas betyg försvann iom bokstölden (?) på Durken i somras. Christofer är vår mest svårimponerade recensent med blott 5.0 i snittbetyg so far.